Antimobningsstrategi og trivsel

Grundlæggende handler mobning om fællesskaber. Mobning er nemlig tæt forbundet med alle menneskers fundamentale behov for at høre til og være en del af et fællesskab.

Mobning er aldrig okay – og det er voksnes ansvar at handle og stoppe det.

Hverken mobning eller digital mobning (fællesskaber på de sociale medier, som har til hensigt at nedgøre eller udelukke andre), er fællesskabende og dermed ikke velkommen på vores skole.

Den store forskel på mobning og digital mobning er dog, at ved digital mobning vil det krænkende indhold have en online tilstedeværelse, som ikke går i glemmebogen over tid, ligesom det vil være tilfældet ved mobning, der foregår ansigt til ansigt. Når indholdet først er lagt op på internettets platforme, kan det være svært at få fjernet det igen.

Mobning kan se forskelligt ud. Det kan være, at en person bliver forfulgt, udelukket fra fællesskabet, gjort grin med eller får (tilsendt) hadefulde kommentarer. Mobning er voldsomt for den, der bliver udsat. Mobning på digitale platforme kan opleves værre, fordi der er særlige vilkår ved teknologien, der kan eskalere mobningen.

Men det kan være vanskeligt for skolen at opdage, når mobning foregår digitalt, da mobningen ofte også foregår uden for skoletiden. Derfor er det vigtigt, at du som forælder inddrager skolen, hvis du oplever, at dit barn har problemer i de digitale fællesskaber, da det oftest trækker tråde ind i skolelivet.

På Trekronergade Freinetskole anser vi arbejdet omkring mobning som et fælles anliggende mellem skole og hjem. Vi forventer derfor et tæt samarbejde med hjemmet omkring barnet, hvor forældrene tager aktivt del i processen.

Gennem hele skolelivet arbejder vi med børnenes trivsel med fokus på fællesskab og kontakt – samvær, øjenkontakt og vedkommende deltagelse i det forpligtende fællesskab, for at det enkelte barn og fællesskabet kan trives og udvikles positivt. At føle sig accepteret og velkommen i fællesskabet, er en forudsætning for trivsel og at børn trives, er en forudsætning for god læring.