Kort om skolen

Trekronergade Freinetskole er en kollektivt ledet lilleskole med ca. 210 elever fra 0.-9.klasse og 25 ansatte, beliggende i hjertet af Valby.

Vores pædagogiske ståsted er den franske lærer Celestin Freinets pædagogiske tanker, hvor skolens arbejde, organisation og undervisning tager udgangspunkt i barnet, dets behov og interesser.

Vi lægger vægt på medbestemmelse og et aktivt demokrati, som tjener både den enkelte og fællesskabet. Vi arbejder fagligt og tværfagligt, kreativt og bogligt, aldersintegreret og klassedelt efter behov.

Vi har et tæt forældresamarbejde, en engageret forældrekreds og et lærerkollegie, der brænder for deres arbejde og nyder at reflektere, optimere og videreudvikle deres pædagogiske praksis. 

Stjernerne (Børnehaveklassen)

Børnehaveklassen Stjernerne holder til i lækre, lyse lokaler i en separat bygning med udgang til legepladsen. Her samles børnegruppen i det første skoleår.

Året i Stjernerne fungerer dels som rum for faglig og social læring, dels som gradvis indføring i skolens særlige kultur, arbejds- og organiseringsformer.
Her lægges en god basis for livet på Freinetskolen med bogstavindlæring, begyndermatematik, små emnearbejder, planlægning af skoledagen, morgenmøde, ansvarsområder, samvær og konfliktløsning. 
Som udgangspunkt er Stjernerne en gruppe for sig, men når gruppen og det enkelte barn er klar, åbnes der mere og mere op for samarbejde med grundskolen i form af bl.a. deltagelse på værksteder og besøg i barnets kommende gruppe.

Stjernerne møder mandag-torsdag kl. 9-14.30 og fredag kl. 9-12. I skoledagen er der tid og rum til både fælles fagligt/socialt arbejde og til individuel fordybelse, leg og kreative aktiviteter.
Gruppen har 2 faste lærere tilknyttet, samt pædagoger fra Hygge (SFO).

Skolens opbygning

Grundskolen (1.-6. klasse)

Grundskolegrupperne Ild, Jord og Luft består hver af 42 børn fra 1.-6. klasse og tre lærere, som varetager undervisningen i dansk, matematik og natur/teknik i de enkelte grupper. 
Børnene får her mulighed for at udvikle sig i eget tempo og etablere fælleskaber på tværs af alder og køn, og eleverne er selv aktive i planlægningen af deres arbejde.
Vi planlægger skoleåret i perioder af 6-8 uger med varierende fagligt og socialt fokus - om det er aldersopdelt eller -integreret, med fokus på enkelte fag eller tværfaglighed og helhed.
Hvert år i maj/juni tager hver gruppe på lejrtur i 5 dage - oftest på Sjælland.

I grundskolen har børnene også fag og aktiviteter på tværs af grupperne:
- engelsk (fra 3.kl.)
- tysk (fra 6.kl.)
- idræt og musisk/kreative fag, både som skemalagt undervisning og i form af valgfrit værkstedsarbejde
Skoledagene bliver varierede og tilpasset det enkelte barns behov.

I løbet af 5. og 6. klasse samles årgangen til gradvist flere aktiviteter og lærer livet i overbygningen af kende, inden de tager afsked med grundskolen sidste skoledag i 6.kl.

I 1.-2.kl. har børnene samme mødetid som i børnehaveklassen.
Fra 3.kl. møder børnene kl. 8 to gange ugentligt til engelsk, og 6.kl. får tysk på tværs af grupperne.

Vandgruppen (7.-9. klasse)

Vandgruppen består af cirka 63 elever fordelt på 7-9.klasse, samt seks lærere. 

De unge har en del fagtimer på eget klassetrin (fx tysk, fysik/kemi, dansk og engelsk), men vi arbejder også tværfagligt efter eget skema (som eleverne kender det fra grundskolen) og på tværs af klasserne med idræt, emner, foredrag og projekter som f.eks. teater, avis og læringsspil.

De ældste elever har desuden mulighed for at arbejde på værksteder to gange i løbet af ugen og dyrke deres interesser i musik, design, keramik, udeliv, idræt m.m. 

Vandgruppen tager på fælles lejrture to gange årligt - en introtur med udeliv i august/september og til Lilleskolernes teater- og musikfestival i juni.

Hver klasse tjener og sparer penge sammen til en årlig rejse med fagligt og socialt indhold - i 7. og 8. kl. i Danmark, mens turen i 9. kl. som regel går længere væk. Forberedelsen til rejserne er væsentlige elementer i arbejdet med samfundsfag, historie, geografi og biologi.

Vi tilbyder Folkeskolens Afgangsprøve efter 9. klasse. Se karakterer, overgangsfrekvens til ungdomsuddannelse m.m. på Undervisningsminsteriet.

Hvem var Celstin Freinet?

Celestin Freinet (1896-1966) var en fransk pædagog, som dog aldrig færdiggjorde sin læreruddannelse. Han gjorde sine første pædagogiske erfaringer i en landsbyskole, hvor han gav børnene mulighed for selvvirksomhed (arbejdet som det bærende princip) og medindflydelse, hvilket var nyt og banebrydende i det franske skolesystem.

Freinets skole er en reformpædagogisk arbejdsskole. Det vigtigste værksted var trykkeriet, hvor børnene lærer at læse og skrive egne tekster, "den frie tekst". Der lægges vægt på kommunikation og deltagelse til fremme af en demokratisk pædagogik.

Freinetskoler i Danmark

I Danmark er der 2 Freinetskoler - Trekronergade Freinetskole og Valby Langgade Freinetskole.
Lærerne på de to skoler afholder hvert år et arrangement/kursus til fælles inspiration og erfaringsudveksling. Skolerne er dog to uafhængige skoler økonomisk og organisatorisk.

En del af de mange lilleskoler i Danmark har dog også hentet inspiration i Freinetpædagogikken - du kan læse mere om lilleskolerne her.

Freinetskoler i udlandet

Også i udlandet er der Freinetskoler. Især i Sydeuropa, Sydamerika og i Asien findes skoler, som er mere eller mindre inspirerede af Freinets tanker. Skolerne er organiseret i FIMEM, som hvert andet år afholder et træf (RIDEF) for Freinetpædagoger på tværs af grænserne.
Hovedsproget i FIMEM er fransk, som vi desværre ikke er så skrappe til - derfor er vores kontakt til organisationen kun overfladisk.
Vi har besøgt Freinetskolen i Lund, Sverige, lige på den anden side af Øresund, ligesom den svenske skoles lærere hyppigt er gæster hos os.

Freinetpædagogik i nutiden

Freinets tanker og målsætninger er stadig aktuelle, og skolens målsætning hviler på disse. Freinets tid var dog en anden i et landsbysamfund med håndværkere, små forretninger og landbrug. Vi har tilpasset pædagogikken til nutidens teknik, samfund og ikke mindst børnene. 
Her kan I læse skolens værdigrundlag, som blev revideret i 1984 og siden i 2017 af bestyrelse og lærerråd i samarbejde.
Nedenfor er en række links til vores praksis, som her er beskrevet mere detaljeret.

- de bærende ideer
- aldersintegration
- den fri tekst

- værkstedsarbejde
- digital pædagogik